miercuri, 12 iulie 2017

DIN MEMORIILE LUI ODISEU / Poemele din „Vitraliu”



Leo BUTNARU


Iluzia

Unii scriitori sunt naivi
spunând că multe lucruri
unele subtilități
cititorul le va găsi în sub-
texte… – Iluzie absolut neîndreptățită!

De unde să se citească sub-
textele
odată ce astăzi tot mai puțin sunt citite textele?...

Laurii, locul

Dacă Van Gogh ar fi fost încoronat
precum o merita
laurii i-ar fi tăinuit locul crimei de sine
adică al urechii
pe care și-o tăiase cu atâta cruzime.


Din vârful piramidelor

Soldats, du haut de ces pyramides 
quarante siècles vous contemplent!
                                     Napoleon

Pe timp senin
când albastrul cerului era sporit de albastrul ochilor îngerilor
din vârful piramidelor se vedea insula Sfânta Elena
pe care
din cauza depărtării ce micșorează dimensiunile
uneori până la anihilare
nu se zărea Napoleon.

Cum s-ar spune
patruzeci de secole făceau abstracție
de situație.


Dimensiuni temporale

Afară e târziu
după miezul nopții – hău

iar în casă e atât de foarte devreme! –
abia-abia începe să se lase trupul tău…


Din memoriile lui Odiseu

privirea ciclopului era atât de grea
încât
când o arunca
chiar se auzea cum cade
zguduită
pe pământ
și
hăituit între viziune
și previziune
îmi spuneam – ca să nu disper:
dacă nu-i vin eu de hac
o va stinge Homer…

Semi

Ah mireasa mea mahomedană
cândva arătată
ca semiluna aureolată
astăzi
astăzi te mai vezi abia-abia
ca o semistea
depărtată

care mă face să-mi amintesc cu atâta durere
ce fericiți am fost noi în
semiluna de miere…


Se sparie simțământul

Se sparie gândul
       Miron Costin

Scrii
și nu se mai sparie gândul – se
sparie sentimentul că
spațiile dintre rânduri
îți rarefiază
îți de-compresează sufletul
spulberându-l prin internet…

Către muză

Când nu scriu
dar tu continui să rămâi cu mine
e un fel de a spune că îmi ții de urât
când tu, de fapt,
Muzo,
îmi ții de frumos.

Cu capul pe coamă

Ce înseamnă dragostea, mamă!

Privesc înmărmurit la doi căiuți trudiți care
își pun unul celuilalt capul
pe coamă…

Stare

Ieri am chefuit.
Periodic – în draci.

Astăzi îmi revin.

O stare – cum să vă explic? – de parcă
mut ca o lebădă
aș reveni, îngândurat, la Lucian Blaga
după ce m-am despărțit de
Serghei Esenin…

Coș de hârtii

Sub biroul tău
coșul de hârtie
atât de banal
la scară adecvată
(fie și infinitezimală
dar totuși)
cu foșnitoarele eșecurile pe care le adună
ar fi și el
un sector din iadul tău personal…

În alt sens

într-un (alt) sens
serele sunt abatoarele florilor…

iubito
ți-am adus un buchet de flori căsăpite…

Ecleziastică

…și așa cum după un timp pentru-a arunca pietre
veni și timpul pentru strânsul pietrelor
ce greu e la bătrânețe să ridici bolovanii
care erau atât de ușori
când îi aruncai
la tinerețe…

Din experiența de viață…

Gonesc mașini, trenuri,
metrouri, submarine
jos, sus, sub, în…

Avioanele depășesc viteza sunetului,
navele cosmice depășesc iluziile,
dar mai ales îngerii… – lumea gonește,
gonește, gonește…

…Dar de unde,
dar de ce sentimentul că fericirea nu e totuși
în direcția în care se gonește?…




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu