marți, 11 iulie 2017

AUGUSTIN BUZURA: 22.09. 1938 - 10.07.2017


SECVENȚE DIN JURNAL CU AUGUSTIN BUZURA



13-20.I.1991

Călătorie: Iași – Roman – Cluj – Alba Iulia – Blaj – București… Lancrăm, Sibiu, Sebeș… Excelent!
La Cluj, întâlnire cu Liviu Petrescu, Grigore Zanc, prozator și prefect, Dimitrie Vatamaniuc, Augustin Buzura, Eugen Todoran, Ion Mircea, Adrian Popescu, Ovidiu Pecican de la „Apostorf”, Mircea Opriță, Ilie Călian, Petre Bucșa, Doina Cetea, Horia Bădescu, Virgil Bulat, Mircea Berta, Gabriel Chifu de la Craiova, adjunct la „Ramuri”, Corneliu Munteanu de la Satu Mare, Berta Wacker din Marea Britanie.
Povestea cu fosta casă a lui Blaga… De recuperat, de răscumpărat.
Pe 13 ianuarie, la hotel, ne vizitează și ne urează studenți și elevi pruto-nistreni.

22.I.1991

Augustin Buzura căzuse de acord să ne întreținem într-un dialog, însă timpul – și domniei sale, și mie – nu ne-a permis să ne revedem.

9.XI.1992

La Bacău, ca totdeauna, căldură sufletească și bună organizare. Iau premiile „Ateneului” Augustin Buzura (proză), Ion Ungureanu, ministrul culturii din RM, Vasile Igna, Arcadie Suceveanu (poezie), Corneliu Ungureanu (critică). Premii și pentru tinerii autori.
Muzeul „George Apostu”. Cazați la aceeași casă de oaspeți de la centrul „Apostu”. Prezent, plin de vervă, Andrei Pleșu. Realizez un dialog cu omul de excepție, literatul, biofizicianul, enciclopedistul C. D. Zeletin. O călătorie de neuitat la Valea Zeletinului, la Răchitoasa. Ce oameni minunați! Ospitalitate și generozitate zeiască. Dl Zeletin face un excurs de cam o oră și jumătate în istoria intelectuală a acestor ținuturi. Zeci, sute de personalități de mare renume românesc și internațional, inclusiv nobelistul Paladi.


28.III.2000

Fundația Culturală Română. Augustin Buzura, Zigu Ornea, Gheorghe Istrate, Angela martin, Lucia Negoiță, Edgar Papu, Marcel Dinu, ambasadorul României la Chișinău.
Discuție cu dl Buzura care, la întrebarea mea, dacă Fundația Culturală Română va mai susține revista „Contrafort”, răspunse îndată: „Până mor eu sau ei” ș. a.

1.XI.2000

De la Iași, îmi telefonează Val. Stancu,  interesându-se dacă nu e cazul să introducem în volum și „băieții de la Contrafort”. Este, bineînțeles. Însă Vasile Gârneț mi-a spus că nu are versuri noi, că pregătește, cu greu, un volum, poate; că Augustin Buzura ar fi pe cale de plecare de la FCR etc.

4.XI.2003

 Între 26-30 noiembrie, la București se va ține Târgul de Carte „Gaudeamus”. De la editura „Știința” mi se spune că va trebui să plecăm, să lansăm și volumul tradus din Hlebnikov, unde vor fi prezenți și Augustin Buzura, Ștefănescu Alex., Barbu Cioculescu ș. a. Acestuia din urmă i-a fost oferită, pentru a scrie postfața la antologia traducerii de poezie pe care am pregătit-o eu (100 de ani de traducere în Basarabia).

4.III.2004

De asemenea definitivată, e și cartea de cosmograme, pe care am intitulat-o A opta zi. Aș fi vrut s-o prezint Ed. Institutului Cultural, Vitalie Ciobanu sfătuindu-mă să nu trec pe la directorul acesteia, ci să intru direct la dl Buzura. De fapt, nici Mircea Anghelescu n-ar fi de ocolit.  

27.IV.2013

Am revenit de la Iași, de la Zilele „Convorbiri literare”.   
Pe cine am întâlnit? Încolo, am mers, de la Chișinău, cu Vulturescu și Antoniu (două mașini. La Iași – Augustin Buzura, Horia Bădescu...

22.XI.2013

București. Târgul de Carte „Gaudiamus”. Cazat la hotelul „Europa Royal”. Aseară, incendiu în vecinătatea, la „Hanul lui Manuc”, care este peste ulicioara Franceză. S-a aprins coșul de evacuare de la bucătărie. Doi intoxicați ușor, duși la spital.
La Târg, Augustin Buzura lansează romanul „Absenții” (RAO), chiar la poalele scărilor de coborâre în pavilion. Când este prezentat, Eugen Simion face o remarcă: „Aș fi preferat să fiu prezentat drept critic literar și profesor universitar”. Vobește și Paul Cernat.

















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu